Wypełnij ankietę
Zdecydowanie niewiele jest takich osób, które lubią wypełniać ankiety. Jednakże, czasami wszyscy musimy to robić. Czasami studenci są proszeni o to, żeby wypowiedzieć się anonimowo na temat jakichś zajęć lub konkretnego prowadzącego i zazwyczaj odbywa się to właśnie za pomocą ankiet. Czasami w zakładach pracy przeprowadza się analogiczne ankiety sprawdzając poziom satysfakcji pracowników lub ich zdanie na temat przełożonych. Od czasu do czasu wszyscy wypełniamy ankiety, bo musimy to robić. Niezbyt często, bo znudziłoby nam się to zapewne szybko, ale wypełnienie ankiety raz na tak zwany ruski rok to żadne wyzwanie. Gorzej jest, jeśli jesteśmy proszeni o wypełnianie ankiet znacznie częściej, bo wtedy właśnie czujemy się tym już po prostu zmęczeni. Trzeba najpierw wyobrazić sobie ankietę, przypomnieć sobie, co czuje się, gdy siedzi się nad nią kilka lub nawet (w zależności od jej długości) kilkanaście dobrych minut i odpowiada się na pytania. Pytania czasami są bardzo podobne, czasami mamy nawet wrażenie, że niektóre pytania pojawiły się już wcześniej, ale jednak okazuje się, że było to bardzo podobne, jednakże nie takie samo pytanie. Ankiety to popularna forma badania opinii konsumenckiej, dlatego ludzie, którzy często w takich badaniach biorą swój udział doskonale wiedzą, jak ankiety, a raczej ich częste wypełnianie może męczyć.
Kolejna ankieta…
Wiele osób pyta więc „po co w ogóle brać udział w takich badaniach, skoro przeprowadzane swą one w takiej formie, która bynajmniej nie jest formą ciekawą?”. Otóż, są wśród nas takie osoby, którym jednak bardzo zależy na tym, żeby rynek się rozwijał, a rozwój rynku możliwy jest właśnie dzięki sugestiom i opinii konsumentów zbieranych podczas przeprowadzanych badań. Tutaj rodzi się jednak kolejne pytanie, a mianowicie dlaczego więc badania przeprowadza się w takiej formie, która większości konsumentów nie odpowiada i wydaje się być raczej nudną formą, od której są lepsze i to właśnie je można by spróbować zastosować? Przecież im ciekawsza forma badań, tym więcej osób wzięłoby w nich udział – to logiczne i zbyt długo nie trzeba myśleć, żeby do takich wniosków dojść. Ale jednak to badania ankietowe wiodą prym i to głównie dzięki nim pracownicy agencji badawczych zaoszczędzają mnóstwo czasu podczas organizacji badań konsumenckich. Zastosowanie badań ankietowych to oszczędność czasu, ale również funduszy, bo inne, ciekawsze formy badań są ciekawsze, owszem, ale jednocześnie są, jak zresztą łatwo można się domyślić, bardziej kosztowne. Weźmy chociażby badania fokusowe, w których sama fokusownia jest problemem, a bez niej takie badania się przecież nie odbędą. Trzeba ją albo mieć albo wynająć, a wynajęcie to koszty…W takiej sytuacji nie ma się co dziwić, że badania ankietowe są jednak wykorzystywane najczęściej i najczęściej przeprowadzane – czas to pieniądz, a pieniądz to…pieniądz i jeśli możemy zaoszczędzić i to i to, to wiadomo, że nas to cieszy.