
Teoria nie idzie w parze z praktyką
Teoria w zdecydowanej większości przypadków znacząco różni się od praktyki. Często mówimy, że teoria, a praktyka to tak naprawdę dwa różne światy i że jeśli się czegoś uczymy, to zdecydowanie lepiej jest uczyć się tego w praktyce. Teoria to tylko i wyłącznie regułki, których zazwyczaj należy uczyć się na pamięć i albo nam one w tej pamięci utkną albo też nie. Jeśli jednak nawet zapamiętamy teorię, to nie znaczy to, że będziemy ją potrafili wykorzystać w praktyce. Najlepiej jest tą zależność zobrazować na przykładzie studentów medycyny. Wyobraźmy sobie lekarzy, którzy nigdy nie mieli zajęć praktycznych, a jedynie teoretyczne. Przypadki medyczne potrafią być tak zaskakujące, tak skomplikowane, że nie sposób przedstawić je wyłącznie za pomocą regułek, teoretycznych aspektów i ich się nauczyć. Trzeba próbować w praktyce leczyć pacjentów, aby w przyszłości móc zostać dobrym, szanowanym lekarzem. Jeśli tej praktyki brak, to z pewnością z takiej osoby nie będzie dobrego lekarza – raczej będzie taki, który może niestety przysporzyć więcej szkody, aniżeli pożytku…
Praktyka w badaniach rynku
Praktyka związana jest również z badaniami opinii społecznej. Takie badania rynku w praktyce wyglądają zupełnie inaczej, niż w teorii. Jak to wygląda z perspektywy teorii, a jak wyglądają takie badania w praktyce? Dla nas, konsumentów, którzy są regularnie badani wszystko wydaje się proste – wystarczy danej osobie zadać tylko kilka pytań, następnie na podstawie udzielonych przez konsumentów odpowiedzi należy stworzyć odpowiednie analizy danych, potem wystarczy tylko te analizy uściślić pod odpowiednim kątem i wszystko gotowe. Na podstawie takich analiz i wyciągniętych z nich wniosków można działać – a działać znaczy wprowadzać zmiany w poszczególnych branżach. Można na przykład wprowadzać nowe produkty w sklepach spożywczych, których klienci oczekuję, można ulepszać usługi świadczone przez poszczególne firmy, można wprowadzać w życie sugestie konsumentów tak, by rynek w określonej branży o wiele lepiej prosperował zarówno dla klientów, jak i dla samych przedsiębiorców. Jednak badania rynku w praktyce wyglądają zupełnie inaczej – są to godziny rozmów z konsumentami i to czasami wiąże się z ciągnięciem ich za język. Nie wszyscy konsumenci chętnie biorą bowiem udział w takich badaniach. Badania rynku w praktyce to również stosy dokumentów do wypełnienia, to stosy dokumentów do przeanalizowania, godziny spędzone nad tymi dokumentami i godziny spędzone na wyciąganiu z nich wniosków i tworzeniu odpowiednich analiz, które mogłyby przydać się do usprawnienia rynku.
Jaka agencja badawcza jest w tym najlepsza?
Aby badania rynku w praktyce były zgodne z teorią przeprowadzania takich badań, to musi je przeprowadzać odpowiednio wykwalifikowana grupa badaczy. Takich pracowników posiada między innymi agencja Biostat z Rybnika. Agencja Biostat z Rybnika to gwarancja skuteczności przeprowadzanych badań i ulepszania prosperowania rynku w każdej branży.