Wśród wielu typów stosowanych obecnie łożysk, jednym z ciekawszych są bez wątpienia łożyska ślizgowe. Są to specyficzne łożyska, które nie posiadają ruchomych elementów pośredniczących w przenoszeniu działającej siły. W tym przypadku, jakiekolwiek element obrotowy (np. czop wału) umieszczony jest w cylindrycznej panewce wykonanej w pasowaniu luźnym. Wśród łożysk ślizgowych znajdziemy kilka ich wariantów wykonania, dzięki czemu mogą być stosowane w różnych przypadkach. Warto sobie powiedzieć na ten temat nieco więcej, bowiem w wielu przypadkach to właśnie łożyska ślizgowe będą jednym z najlepszych rozwiązań.

Czym jest łożysko ślizgowe?

Jest to element układu mechanicznego, wykazujący brak ruchomych części pośredniczących, w których budowie występuje jednakże element obrotowy. Najczęściej jest to cylindryczna panewka, w której swobodnie porusza się czop wału. Łożyska ślizgowe najczęściej stosowane będą w następujących przypadkach:

  • Niewielkie konstrukcje o niedużym obciążeniu
  • Sytuacje, gdzie łożyskowanie wymaga dużej precyzji
  • Sytuacje, kiedy należy zastosować cichobieżność
  • W sytuacji, kiedy dochodzi do zwiększonej prędkości obrotowej.
  • W sytuacjach, kiedy należy wygłuszyć drgania wału

Są to oczywiście tylko podstawowe, najczęściej spotykane sytuacje, w których stosowane będą łożyska ślizgowe. Z całą pewnością będziemy mogli znaleźć o wiele więcej ich zastosowań.

Kwestie techniczne

Łożysko ślizgowe działa na zasadzie tarcia o siebie dwóch elementów. Wspomnianej wcześniej cylindrycznej panewki i osadzonego w nim czopa wału, w pasowaniu luźnym. Aby jednak cała praca łożyska mogła przebiegać prawidłowo, należy realizować bieżące jego smarowanie. W przeciwnym razie, siły tarcia podniosą temperaturę do zbyt dużego poziomu, a to skończy się nadmiernym przegrzaniem materiału i w efekcie doprowadzi do zatarcia łożyska. Oczywiście należy tutaj stosować odpowiednio dobrane smary, które zapewniać będą wyciszenie pracy, obniżenie temperatury pracy, czy też wydłużać żywotność całego układu mechanicznego.

Podział łożysk ślizgowych.

Istotną kwestią jest tutaj także podział łożysk ślizgowych. Znajdziemy tutaj trzy podstawowe ich rodzaje, z czego ostatni rodzaj, będzie dodatkowo charakteryzować dwoma podtypami łożysk ślizgowych.

  • Suche – to łożyska ślizgowe nie smarowane w ogóle, lub tylko okresowo. Wykonywane najczęściej ze stopów łożyskowych czy też z tworzyw sztucznych. Wykorzystywane w przypadku mniej odpowiedzialnych połączeń i słabo obciążonych.
  • Powietrzne – pomiędzy panewką a wałem tworzony jest dystans, który utrzymywany jest poprzez poduszkę powietrzną. Aby ją wytworzyć należy do panewki doprowadzić sprężone powietrze. Stosowane są w przypadku urządzeń o dużych prędkościach obrotowych.
  • Olejowe – wypełnione częściowo olejem. Podczas ruchu obrotowe, olej płynnie rozprowadza się po całej powierzchni tworząc poduszkę olejową, która jest zarazem elementem łożyska i jego smarowania.

Są to niewątpliwie kwestie, o których należy tutaj pamiętać. Dzięki tego typu łożyskom można bowiem osiągnąć bardzo dobre efekty łożyskowania w wielu trudnych i bardzo skomplikowanych przypadkach.

Więcej informacji na temat łożysk ślizgowych znajdziesz tutaj – hurtownia łożysk ślizgowych

Dodaj komentarz